DagboksAnki

Alla inlägg under september 2012

Av Anki Nilsson - 17 september 2012 21:35

  

År 2008 fick jag utmattningsyntom, men som tur var hade jag sett så många hamna i det och mådde dåligt så jag tog "time out" i tid. Så jag blev bara sjukskriven ½år.

Hade och har ju världens bästa människor runt mig som var mitt stora stöd.

Det är ju rättså vanligt att vi kvinnor hamnar i det i 40 års åldern. Vi ska ju vara så jäkla duktiga.

När jag gick hemma läste jag mycket bra böcker. En bok som jag läste som handlade om att vara enda barnet som jag är gav mig svar på mycket om varför jag är just som jag är. Mycket i boken stämde in på mig.


Botips: "Enda barnet ensam eller stark" av Jill Pitkeathley / David Emerson


Enda barnet är utpräglat olik alla andra barn. De är varken sämre eller bättre än andra - bara annorlunda.

Såväl stora fördelar - bland annat odelad föräldrakärlek och uppmärksamhet - som stora nackelar, särskilt bristen på gemenskap med andra barn.

  • Enda barnet bär på starka känslor av ansvar, förväntan och skuld om att de måste "vara allt". Når alltid sina mål och gör allting rätt.
  • Tar ansvar att vara ledare, den som slutför saker och håller i trådarna.
  • Tar stort ansvar för föräldrarnas lycka och välbefinnande.
  • Efter som enda barnet bara har vuxna runt omkring sig och ständigt står i centrum för de vuxnas intresse och härmar omgivningens beteende - som är vuxnas beteende uppför de sig mer vuxet.
  • Tar ofta ansvar för sådant de egentligen inte alls kan påverka.
  • Tar sig an små och svaga till höger och vänster och ställer till rätta åt dem. Klara inte själv att be om hjälp när han/hon sjäv behöver det.
  • Stark rättskänsla - Behandla andra som du själv vill bli behandlad.
  • Fördelen att vara enda barnet är att man tar sig för saker och har inget emot att göra saker ensam.
  • Skuldkänslor när nästan intill något medfött när man är enda barnet.
  • Ställer höga krav på sig själv. "Sin egen stränga domare".
  • Ett stort behov är att allting ska bli "rätt". Det är viktigt att uppföra sig rätt, göra rätt och reagera rätt.
  • Är för det mesta åskådare till andras konflikter, nästan aldrig deltagare.
  • Fasad av säkerhet och kunskaper gör det möjligt för enda barnet att dölja sitt inte kaos. De döljer sina känslor väl. Gråtande enda barn hör till undantag.

Lägger ner sin själ i att lyckas på jobbet.

  • Organisationsförmåga
  • Förkärlek för ordning och reda.
  • Noggrannhet med planering och listor.
  • Göra rätt.
  • Förmåga att nå ett förväntat resultat, att få jobbet gjort är absolut en värdefull egenskap på arbetsplatsen.
  • Bra på att arbeta sjävlständigt.
  • Lättare att samarbeta med ärliga och raka människor än sådan som ger förtäckta svar och förutsätter att man ska förstå innebörden.

Detta är bara ett axplock ur boken. Kan varmt rekomendera enda barn att läsa den

Detta stämmer naturligtvis inte på alla men mycket av detta stämmer in på mig. Den gav mig svar på många frågor och funderingar varför just jag är som jag är.


Livet handlar ju om att skapa sig själv. Mycket har jag tänkt till om sedan jag läste denna boken och förändrat. T ex Sätt rimliga gränser och ta inte på dig all världens uppgifter. Men oj vad svårt det är! Ha en go dag!



Ovido - Quiz & Flashcards